PRACA DOMOWA UCZNIA MŁODSZEGO
Opracowanie na podst. "Mądre wychowanie" S. Rimm
Do której grupy należy moje dziecko?
- - dzieci, które nie mają kłopotów z odrabianiem zadania domowego
- - dzieci, które mają kłopotliwe nawyki:
- leżą na podłodze, słuchają głośnej muzyki, oglądają telewizję, podjadają smakołyki;
- siadają do odrobienia zadania po:
- Wielokrotnym przypominaniu, zachęcaniu,
- Skrzyczeniu,
- Zbiciu
- Dawaniu obietnicy / szantażu "Jak odrobisz lekcje, to..."
- - dzieci, które odrabiają lekcje z rodzicami,
- - dzieci, które w ogóle nie odrabiają zadań domowych.
Czy Twoje dziecko ma kłopoty z odrabianiem zadania domowego? TAK / NIE
Jeżeli TAK, to zapoznaj się z poniższymi propozycjami:
- Odrabianie lekcji powinno trwać od 15 minut do 1 godz. Może odbywać się dziedzinami /tj. przedmiotami/ i z przerwami, np.
- Czytanie Prace pisemne Zadania matematyczne
- Kiedy odrabiać? WYBIERZ Z DZIECKIEM ODPOWIEDNI CZAS
-
- Odpoczynek po szkole Obiad Odpoczynek po obiedzie Telewizja / komputer Zabawy z rówieśnikami Odpoczynek po zabawie Telewizja/ komputer Zakupy, wyjazd do rodziny ew. odwiedziny rodziny Kolacja Telewizja / komputer Toaleta Telewizja / komputer Sen
- Czy My, Rodzice powinniśmy wyznaczyć czas i miejsce nauki. TAK / NIE
- Warto ustalić czas. Używać zegarka i starać się przetrzymywać dzieci aż do upłynięcia wcześniej uzgodnionego czasu.
- Przypominaj dziecku, że zegarek i ustalenie czasu są tymczasowe i mają przyzwyczaić je do samodzielnego i odpowiedzialnego dysponowania własnym czasem.
- Lepiej postanowić, że oglądanie telewizji będzie miało miejsce po odrobieniu lekcji.
- Biurko w pokoju, na którego drzwiach widnieje napis "Pracujący uczeń", to ciekawe rozwiązanie zwłaszcza gdy rodzeństwo przeszkadza.
- BIURKO-lub inny czysty blat, (tzn. bez zbędnych rozpraszaczy) odpowiednie siedzenie, oświetlenie.
- Kiedy odpowiednie miejsce i czas uczenia się staną się jego nawykiem, nie będziesz musiał go upominać i zachęcać do pracy.
- Czy możesz pomóc dziecku zorganizować naukę? TAK / NIE
- Nie odrabiaj codziennie z dzieckiem zadań domowych
- Stosuj zasadę "odbijania piłeczki" tzn. dziecko pyta, a Ty spytaj dziecko, niech ono znajdzie rozwiązanie.
- Poproś żeby co najmniej 3 x przejrzało materiały zanim poprosi cię o pomoc
- Kiedy skończy odrabiać lekcje sprawdź i oznajmij, że dobrze wykonało swoją pracę ( jeśli są błędy, to nauczyciel je poprawi) i nadszedł czas na zabawę.
Monika Piasecka-Galej